6 Kasım 2016 Pazar

Yeni Bir Sayfa: 2000+X

"Eski öykülerde yeni bir sayfa ne arıyor?" diyenler olabilir.

Belki haklı da olurlar.

Bense şunu söyleyebilirim. "Her yeni öykü pek çok eski öyküye dayanır. Bütün eski öyküler de yeni sayfaların açılmasına katkıda bulunmuş olabilirler."

Galiba yaşamımda yeni bir sayfa açıldı. Belki de bir sayfa, bir daha açılmamak üzere kapanıyor.

İki bin on altı yılının Eylül ayında 2000+X'in uzun bekleyişi sona erdi.

"Devrilen Tren" öyküsüyle ilgili yazımı iki yıl önce, "Elli Yıllık Bir Öykü" diyerek yazmıştım.

İlk öykümü yazdıktan elli iki yıl sonra ilk kitabım yayımlandı.

2000+X, okuyucularını bekliyor.

....




2000+X'i nasıl yazdım?

Bir düşüneyim. 2000+X'i nasıl yazdım?

En sonda söyleyeceğimi ilk başta söylemem gerekirse, basitçe şunu demeliyim: "Kolay olmadı!"


2000'X'in yaratılma süreci 1998'de, televizyonda Spice Girls'ün son beş yüzyılın müzik grubu olarak seçildiğini ilk kez duyduğumda başladı. Elimde bunun için referans olarak gösterebileceğim bir kayıt yok, bu
yüzden bilgi kesin olmayabilir. Bin yıl mıydı, beş yüzyıl mıydı, yoksa yüz yıl mıydı? Spice Girls müydü,
yoksa bir başka grup mu? Hayır, bundan kuşku duymamalıyım. Spice Girls olduğundan hemen hemen eminim. "Böyle bir seçim için kim karar verebilir, nasıl?" diye düşündüğümü hatırlıyorum.

Bir önceki kilometre taşı "2000 yılında kırk iki yaşında olacağım" diye düşündüğüm an olabilir. Tam olarak ne zaman olduğunu hatırlamıyorum ama 1998'den çok daha önce olduğu açık. 1970 yakınlarında "In the year twenty five twenty five" ("İki bin beş yüz yirmi beş yılında) şarkısını dinlediğim zamanlarda bile olabilir. 2525 yılını görmeyeceğimden emindim, ama 2000 yılını hesaplanabilir ve erişilebilir bir hedef olarak görmüş olmalıyım.
Birçok başka kilometre taşı olabilir ama sözünü etmek istediğim üçüncüsü ve sonuncusu, "Devrilen Tren" öyküsünü yazdığım gündür. 1964 yılındaydı, ilkokula başlamamdan ve ve yazmayı öğrenmemden kısa bir süre sonraydı. Muhtemelen o tarihte henüz okumayı öğrenmemiş olduğum için kendi öykümü okuyamamıştım. Daha önce bana anlatılanlar gibi öyküler yazabiliyor olmaktan çok mutlu olmuştum. Bir tren kazasıyla ilgili olan bu öykünün orijinal bir kopyası ne yazık ki elimde yok, fakat hatırladığım gibi yeniden yazdım, ilk
yazılışından elli yıl sonra. (1)

Her neyse, 2000 yılının görüntüsünün aklımda tam olarak ne zaman belirdiğini hatırlamasam da, binyıldan önceki son birkaç onyılın başlanıgıcından beri bildiğim bir şey vardı: 2000 yılından bir zaman önce doğmuştum, ve muhtemelen 2000 yılından bir zaman sonra ölecektim.

Spice Girls hakkındaki haberi görünce sorular zihnimi doldurup taşmaya başladı. "Tüm müzisyenleri ve yarattıkları her ezgiyi temsil edecek bir müzisyen olabilir mi?" Ardından diğer mesleklerle ilgili pek çok soru geldi. Bir bilim insanı, bir işçi, bir doktor, bir mühendis, bir politikacı, bir asker, bir yazar, bir sanatçı olabilir miydi; büyük, kritik, anahtar etkisi olan ve herhangi bir meslekten biri?

Dünya o sıralarda 2000 yılı felaket senaryolarıyla çok meşguldü, kişisel olarak ben bile kullandığımız yazılımları 2000 yılından sonra da çalıştırabilmek için ekonomik çözümler bulmaya çalışıyordum.

Sınırlı sayıda kaynak seçmeye çalıştım. Önce okumaya başladım, uzun bir zaman sonra, 2000'in dünyasında dolaşmaya başladım, başlangıçta X henüz olmadığı için.

Uykusuz gecelerim ve hafta sonlarım başladı. Hafta içi günlerinde çok meşguldüm. Düşündüğümden çok daha uzun sürdü. Çalışmayı tamamlayarak 2000 yılının ilk aylarında yayımlanmış görebilmeyi umuyordum. Birkaç yıldan sonra, "Bu uzun ve karmaşık bulmacayı günün birinde çözebilecek miyim?" diye düşünmeye başladım. Sanırım şanslıydım. görünmez, gizli, dış ve iç güçler bana yardım etti. Bir gün son cümleyi yazabildim, noktayı koydum, tarihi ve saati not ettim.

Açıkçası, bu yalnızca bir başka başlangıçtı. Daha önce çalışması yayımlanmamış bir yazar olarak, ilk çalışmayı yayımlatmanın onu yazmaktan kaç kez daha zor olduğuna karar vermekte zorluk çektim. Yalnızca sabırlı olmaya çalıştım.

Sonunda, kitabı basmak için doğru zamanın gelmiş olduğuna beni ikna eden yayıncımla tanıştım.

Böylece "2000+X", Eylül 2016'da Kanguru Yayınları tarafından yayınlandı. (2)

Bu on altı yıldan sonra daha iyimser değilim. Fakat kötümser olmamaya da çalışıyorum. Aşağıdaki "Dünyanın
Kısa Tarihi" gibi bir metnin gerçek dünyada hiçbir zaman yazılmayacağına inanmaya çalışıyorum:

"Piramitleri, bulutlara doğru yükselen kuleleri yaptılar, uzak galaksilere ve evrenin sınırlarına delikler
açan uçan araçlar yaptılar. Gücün gücünü keşfettiler. Yeni oyuncaklarını doğanın sorumsuz çocukları olarak
kullandılar. Bu, tarihin sonuydu."

Şu an için söyleyebileceklerimin hepsi bu. Milyarlarca insanın zihinlerindeki sorular için hala bazı X değerlerini kestirmeye çalıştıklarını biliyorum. Ben? Ben de gizli yanıtların peşindeki arayışımı tamamlayabilmek için yeterli zamanı bulmayı umuyorum.

1. Mehmet Arat, Eski Öyküler ve Elli Yıllık Bir Öykü: Devrilen Tren, http://eskioykuler.blogspot.com.tr/2014/09/eski-oykuler-ve-elli-yllk-bir-oyku.html

2. Mehmet Arat, 2000+X "Uzun Bir Arayışın Kısa Öyküsü", Kanguru Yayınları, Eylül 2016, www.kanguruyayinlari.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder